Snöplogar???

Oj, va snö det är. En halvmeter på 24 timmar, eftersom jag sitter hemma och skriver för det mesta nu så har jag gott om tid att stirra ut på snön och vad plogbilarna gör utanför. I tidningen i dag så var det ett reportage om de stora snöhögarna som läggs vid korsningar och hindrar och skymmer för gångtrafikanter och skymmer bilar när de skall köra ut. Ansvarig för snöröjning har bara kommentaren att han inte kan säga något om enskilda ställen men att de jobbar på andra ställen att dumpa överflödet av snö. Det jag funderar på ganska mycket i arbetet med snöröjningen denna vinter är: var tar snöröjarna vägen när det slutar snöa? Borde det inte krylla av skopor och skrapor som flyttar snön så att den inte är i vägen och snyggar till där det behövs? Eller är det så att dessa går i ide till nästa gång som snön slutar komma?

 

På vår gata i stan =) är lagret med snö på vägen (hårt packat) tio centimeter plus två hjulspår som man inte kan ta sig upp ur, snöhögarna fyra meter höga och hindrar effektivt sikten när man kör för att inte tala om när man får möte eller är ute och går. Nu har jag i alla fall fått låna ett par jättestora termobyxor som gör att jag kan ut och promenera utan att frysa =)




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0