På väg igen

I går så var det skolavslutning för lärarna. Vi jobbar en vecka till men de som kan ta ut komptid de gör det. Jag tänkt jobba i alla fall för jag har en sal att fixa i ordning till höstens lektioner.
Vi har många lärare som slutar hos oss i år. Det är nog bara tre som går mot ljusare tider, de andra är arbetslösa. Det heter ju så ända till hösten när skolorna inser att de inte kan klara sig utan de där fem lärarna som man trodde på våren. Då har man raskt sluppit att betala lönen över sommaren med. Nä så är det nog inte men det kunde vara så. För få människor gör för stort jobb. För få elever heter det också, elevunderlaget sviker men ändå så jobbar vi häcken av oss. Kanske inte jag för jag jobbar som jag ska och har inte så mycket övertid, men det får man inte många klappar på axlen för.
I dag ska det bli kvalitetsredovisning, dvs. att vi sätter och och klipper och klistrar ihop en text med hjälp av förra årets papper. Kunde inte detta vara något man bara kryssade i att ja vi har jobbat som innan och se bifogade mötesprotokoll osv. Men nej det ska skrivas och skrivas och skrivas och sen sammanställas av rektor (ett annat ord för dyr sekreterare) och sen ut på nätet. Ingen jäkel kommer att läsa det, jo jag gjorde det för att få en klarare bild om vilken skola jag skulle börja jobba på förra året. Kan säga att jag inte fick så mycket inblick, så jag undrar fortfarande varför det ska vara så förbenat noga. Jag vet att öppenhet och redovisning är viktig men när det tar en arbetsdag för fem lärare att göra då tycker jag att de resurserna kunde vi ha lagt någon annan stans.
Ps. när jag skrev överskriften hade jag tänk skriva om hur ensamt det var i går på vägen hem i bilen. Men så blev det inte. Det var i alla fall många som jobbade i går mellan två och tre så de hade inte tid att tala med mig i mobilen... (nej jag är inte bitter =)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0