Drömmarnas horisont

Jag ser det framför mig. Att jag om någon månad ska börja ta hand om det lilla livet inne i mig och att allt ska gå bra. Snart så kanske jag är gravid och jag ser fram mot det, med vissa nervösa tendenser. Har i dag börjat kolla upp vad som man kan äta som gravid. Insåg inte hur mycket det kan bli... har hört att det löser sig själv för man är så hungrig. Men jisses vilka maträkningar man måste få...
Här är Livsmedelsverkets rekommendationer att man äter varje dag:

Ät gärna:

  • 500 g frukt och grönt varje dag, till exempel två portioner grönsaker och tre  frukter
  • fisk 2–3 gånger i veckan, se fisklistan nedan
  • lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, cirka 5 dl per dag
  • lättmargarin på smörgåsen och flytande margarin eller olja till matlagning
  • kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag
  • potatis, bröd, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag, i första hand fullkornsalternativ.

Drick gärna vatten till maten och när du är törstig.

 

- ett halvt kilo frukt! Jag är glad om jag kommer ihåg att ta med en banan till jobbet... och ibland tars den upp ur väskan innan den har mosats till något som en tremånaders baby kan gojsa i sig...

- fisk äter jag en gång i veckan, när det serveras på skolan... suchi räknas väl knappast eftersom jag bara äter californiarolls och inget annat...

- Lätt, lätt och åter lätt... jag blev något förvånad eftersom man i dag ofta talar om att äta lite mer naturligt...

- hmm... inga problem där... bregott räknas som lätt va?

- fyra av sju klämmer jag i mig några gånger i veckan i alla fall. Men varje dag, det vet i f*n...

- undrar lite förstrött hur potatis kan vara fullkorn...

 

Efter all mjölken så ska man kolka i sig en massa vatten med... Ni som redan har varit/är gravida... Jag tror jag har funnit en av anledningarna till ständig kissighet på natten =P



Kommentarer
Ellen

Jag tror inte en enda äter 500 g grönsaker/frukt om dagen. Det är ju oerhörda mängder! Däremot tror jag att man kan köra på sunda förnuftet; tallriksmodellen är bra skit.



Sen tror jag också att fullfeta produkter är bättre än lightvarianter. Man håller sig i alla fall mättare längre på det. Godare är de också.



Annars brukar sällan kroppen och livsmedelsverket ha gemensamma värderingar angående vad som ska intas... När jag var gravid med Caps började jag önska att Julmust skulle vara basen i kostpyramiden ;-)

2012-04-17 @ 19:14:48
maria

Jag fick förklaringen att lätt-varianterna av mejeriprodukter har extra tillsatta vitaminer och att det är därför som man rekommenderar dem.



Sen håller jag med Ellen om att det är sunt förnuft som gäller. Det som menas är väl egentligen "Bli mätt på mat med näring i och skippa skräpmaten", men så anpassar de kostråden till folk som inte riktigt kan/vill gissa själva vad det rent konkret innebär och ger en massa exempel.



Hehe, när jag tänker på det åt nog jag själv nästan 500 g äpplen och päron varje dag där i början eftersom det var några av väldigt få saker som jag inte mådde så illa av... Men gör man bara det blir det inte så varierad kost det heller :)

2012-04-19 @ 19:49:00
Mia

Hej Elin..



Kan meddela att det där med mat och hur mycket man äter kommer av sig själv när man är gravid!!! Du äter tills du är mätt... =) Och du vet hur liten jag är i maten, åt ju som en häst i slutet...

Och även efter när jag ammat!!! Mamma och sambon trodde inte jag va klok, du som bruka äta så lite.. Få du verkligen i dig allt det....



KRAM

2012-05-14 @ 01:34:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0