En sjunkande känsla

I torsdags var det dax. Vi var på RMC och skulle tala om det senaste provsvaret. Vi fick även uppleva den berömda sjunkande känslan av att doktorn ska berätta något hemskt.
Vi kommer att ha mycket svårt att få barn på naturlig väg för att jag inte producerar så många ägg (har få äggblåsor) och kanske inte har så fina ägg så att de därför inte vill bli små barn. Äggens kvalite kan man inte se förrän de är uttagna inför IVF. Så ja vi ska göra IVF. Just nu sitter jag och försöker räkna ut när i vår vi kan klämma in provrörsbefruktning. Vi ska båda vara hemma och gärna inte för stressigt på jobbet. Det är inte så stora problem att hitta detta det svåra är att räkna ut när det är dax. Efter den sjunkande känslan så följde nämligen en en och en halv timmes långt samtal om vad som händer nu och någonstans mellan låg chans och att det i detta landsting erbjuds två IVF:er så började jag tänka på statistik och hur den förändras. Jag gick från att ha en 20-25% chans varje månad till att ha två chanser i livet att bli gravid.
Jag vet att det är så att man kan bli spontangravid (spontan!!!) men min hjärna är ganska negativ (eller realistisk som jag vill kalla det) och då blir det inte så roliga tankar. Nu är det ju så att vi har 40% chans att bli gravida vid våra IVF:er men det är ändå inte på spontan väg och så kan det hända så mycket på vägen. (NEGATIV!!!)
Jag har bara berättat för lite få personer för jag har lite svårt att hantera hur jag ska reagera på ledsna blickar och pinsam tystnad. Ibland går det bra och ibland gråter jag. Dock är det så att jag inte vill hålla mig undan, jag vill inte att man smyger på tå kring mig. Jag finner glädje i andras lycka och jag ser fram mot alla mina vänner som ska ha barn, jag ska bli den bästa tant Baloo ever =)


Kommentarer
Marie

Massa kramar till dig! Du är stark som pratar om det.

<3

2012-02-20 @ 08:00:36
maria

Och barnen i din närhet kan vara lyckliga över att ha dig!! Jag vet få personer som är så förtjusta i småbarn som du. Håller alla mina tummar för er!

2012-02-22 @ 16:41:05
G.

Kramar.

Jag i min närhet har en hel hög med historier som handlar om väldigt lyckade IVF försök. Vi ska hålla tummarna för er två.

2012-02-23 @ 18:54:17


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0